2012. február 16., csütörtök

Rózsaszín rakottas, avagy a cékla mennybemenetele

Nagy kedvencem a cékla. Szinte bármilyen formában szeretem egyet kivéve: a mindenki által kedvelt ecetes céklasaláta. Ez utóbbi egyszerűen nem ízlik. Nagyon nem. Szerencsére Múzzsal egyezik az ízlésünk,  így kiélhetem céklával kapcsolatos kreativitásomat a konyhában.

Ennek a zöldségnek gyakorlatilag minden része hasznosítható mind nyers-, mind pedig feldolgozott formában. A répatestből lehet például leves - akár darabosan, akár krémesített minőségben -, lehet rakott étel alapja, lehet egészben sütni, készíthetünk belőle majonézes salátát, s ecetesen is fogyasztható. Levelét gyakorlatilag bármivel megtölthetjük, nyersen préselt levét javasolt naponta inni.  Az előbbi felsorolás a teljesség igénye nélkül íródott, a fentiek ezeregy variációját el tudom képzelni. 
Miért favorizálom ennyire a céklát? Egy kis ízelítő az ízen kívül: kiváló vérképző, méregtelenítő, májtisztító hatású, enyhíti a menstruációs görcsöket, csökkenti a rákos sejtek kialakulását, hatásos lehet influenza és nátha ellen is, továbbá számos bélprobléma enyhítésében szerepet játszik (pl. gyomorsav túltengés).

Tegnap említettem, hogy kiszúrtam magammal, s eddig minden nap a konyhában töltöttem az estét, ezért olyan fogást igyekeztem most kitalálni, ami kitart péntekig. Ne értsenek félre, nagyon szeretek főzni, azonban munka után nem minden nap esik jól a konyhában ácsorogni, főleg, ha egyébként is húzós napja volt az ember lányának. Eszembe jutott, hogy van még a hűtőben nyers cékla - természetesen - Mara kertjéből, a kamrában a kosárban számos burgonya hever bevetésre készen. Kevés füstölt szalonnával és túróval remek rakottas készülhetne belőle! 
Elsősorban azoknak ajánlom, akiket nem zavar, hogy a cékla bizony festőnövény és minden, amit közé-, alá-, fölé-, mellé teszünk bordó lesz.
Leírom a mennyiségeket, de előrebocsátom, bizony ez tálfüggő!

Céklás rakottas

4-5 közepes méretű cékla
4-5 közepes méretű burgonya
4 gerezd fokhagyma
25 dkg túró (én most tehéntúrót használtam, de más is lehet)
5-8 dkg füstölt szalonna
só, bors ízlés szerint (sóval óvatosan, hiszen a szalonna sós!)
valamilyen folyadék (víz, húsleves, tejszín, bor)
(tejföl a tetejére)

Érdemes a zöldségeket előfőzni. Nem muszáj, de akkor 3 órán át is tarthat a sütés. Én most nyersen csinálom. Meghámozom a céklát és burgonyát. Szükség lesz egy hőálló tálra. Nem használok zsiradékot. A céklát karikázom, az edény aljába teszem, majd picit megsózom, ráhelyezek néhány csíkokra vágott szalonnát, szeletelt fokhagymát, s túrót. Kevés só, bors, majd a burgonya karikázása következik. Szalonna, fokhagyma, túró, só, bors, újra cékla. Ezt addig folytatom, míg az alapanyagok elfogynak, illetve míg a tál meg nem telik.


Amikor a tetejére érek, öntök rá körülbelül 2,5-3 dl  - jelen esetben - vizet. A tetejére vagy teszek tejfölt, vagy nem. Ha nem főztük elő a zöldségeket, semmiképp se tegyük rá ilyenkor a tejfölt, mert megég, a cékla pedig még nyers marad. Ebben az esetben ezt ráérünk akkor megejteni, ha a cékla már puha, s egy fél óra alatt rápirítjuk a tejfölt.


Lefedve, közepes hőfokon sütöm. Szükség esetén a folyadékot pótolni kell.
Ha rakott ételt készítek, én nem szoktam előmelegíteni a sütőt. A jénai tálnak is jobb, ha együtt melegszik fel a sütővel. Ilyenkor kisebb az esélye annak - ami velünk már megesett -, hogy elpattan az edény a nagy hőkülönbség miatt. Mi egy adag csőben sült karfiolt dobtunk ki így. Nem mertük megenni az üvegszilánkok miatt. Egy szó mint száz: fő az elővigyázatosság!

"Ilyen volt" képet már láttak, alább pedig az "ilyen lett"!


Mint látszik, én csak utólag tettem rá tejfölt. Akár el is hagyható, de igazán jól mutat ezen a bordós, rózsaszínes, sárgás ételen egy tejföl kalap.
Bátran próbáljanak ki különböző cékla-variációkat. Egészséges és igazán megéri!
Ma  nem főzök...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...