2022. március 30., szerda

Boldogok a sajtkészítők!

Az történt, hogy kedves Kolléganőm J. hozott nekem frissen fejt kecsketejet, miután kecskéket tenyésztenek. Sokat. Persze, kóstolónak kaptunk sajtot is, ami isteni volt. Az itt lakók szerint is, így vettem a bátroságot, hogy magam is készítsek.

Valaha régen tehéntejből már alkottam sajtot, de ez egészen más állagú, sokkal krémesebb.

Annyit érdemes tudni, hogy laktózérzékenyként nem igazán iszom tejet és sajtot sem eszem - ritkán laktózmenteset -, mert ha eszem, az fáj. Ettől a sajttól kutya bajom sem volt.


Az alaprecept így szól:

1 l tej

2 ek almaecet

1 ek só - én tengeri sót raktam bele, de a maiba parajdi sót fogok


A tejet elkezdjük melegíteni, 84-92 Celsius közt érdemes tartani - én ehhez húshőmérőt használtam. Hívtam is Hildust, hogy felavattam, ugyen nem húsre. Nevettünk.

Persze nem muszáj, hőmérőt használni, de gyöngyözésen túl ne engedje senki, mert akkor túró lesz, túlforr. 


Amikor elérte a kívánt hőt, akkor lehúztam, beletettem az almaecetet, elkevertem. Izgalmas volt látni, ahogy kicsapódik a fehérje. 


Hozzátettem a sót, majd visszatettem picit még a lángra, hogy újra elérje a 85 fokot. Beletettem a kaprot is, majd textilpelenkába helyeztem és lecsepegtettem. A savót egy üvegbe tettem, abból még lesz rikotta s a maradék savót fogom a tökfőzelékbe elhasználni ízesítőként.

Két deszka közöttt súlyoztam a sajtot. Elvileg 5-6 órát kell így maradnia szobahőmérsékleten, de nekem kb. 11 órát volt így. Annyi a különbség, hogy így keményebb lesz a sajt.

Mr. Kardos szerint isteni de nagyon sótlan, szóval, a só mennyiségén lehet változtatni, vagy a kész, natúr sajtot sófürdőbe kell rakni.

Ma este lesz még egy menet, mert Nagyláb is szeretne saját sajtot és kíváncsi a műveletre. Izgulok!

Érdemes kipróbálni, jó móka! Sok szerencsét kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...