2019. március 8., péntek

Mert termelni érdemes - paradicsomlé és ketchup a saját kertünkből

Mr. Kardossal egy húron pendülünk, ha a kertről van szó. Persze ennek szerepe van erős kertész vénánknak és végzettségünknek. Minden évben termesztünk friss zöldséget - valahol. Tavaly Hildusék kertje volt a forrás. Az utolsó nagy hajrában az alábbi gyönyörűségek érkeztek:


A paradicsom "téliesítése" volt a fő feladat, mert bár a képen nem látszik, mintegy 30 kg volt. Készült belőle ketchup és paradicsomlé is.
A ketchup receptjét Fűszeres Esztertől vettem, de a korábbi bejegyzésben lévő linken már nem található meg, ezért megosztom most itt, hogy biztosan megmaradjon. A recept kis mennyiségre vonatkozik, tessék arányosítani, ha nagyobb mennyiséggel dolgozunk.

Hozzávalók:
5 kg érett paradicsom
1/2 csokor zeller zöld 
2 fej hagyma
1 fej fokhagyma
2 kk egész bors
2 kk fehér mustármag
10 szem szegfűszeg
2 kk fahéj
ízlés szerint cukor
ecet

Komoly segítségem is akadt az 5 éves Nagyláb személyében.


A paradicsomot megfőztem, majd átpasszíroztam. A feléből lé készült, ízesítés nélkül, a másik feléből lett ketchup. A zellerzöldet, hagymát, fokhagymát felaprítottam és beletettem a paradicsomlébe. Addig főztem, míg a leve jól besűrűsödött, aztán robotgéppel összeturmixoltam az egészet. (Az eredeti recept szerint a zellert, hagymát, fokhagymát a paradicsommal együtt át kell passzírozni, de én nem szoktam.)
Teatojásba tettem a borsot, mustármagot, szegfűszeget és beledobtam a szószba. A fahéjat, cukrot ecetet csak a vége felé tettem bele. Kóstolni kell, nem lehet megúszni.


A főzetet kifertőtlenített üvegekbe töltöttem és száraz dunsztban kihűlésig pihentettem.
Én nem szoktam bele chilit tenni, de aki csípősen szereti, az nyugodtan használja.

Milyen jó is így majdnem tavasszal elővenni egy ketchupot, paradicsomlét, s húsgombócot, pizzát készíteni vele.
Próbálják ki!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...