2012. július 30., hétfő

Már nagyon hiányzott: sóska

Nemrég - hosszú idő után - szüleimnél voltunk hétvégén. A szombati sűrű esőzés után napsütéses vasárnapra ébredtünk. A kert ontotta magából a friss zöldségeket. Kaptunk zöldbabot, anyukámmal szedtünk sóskát, spenótot, paprikát, paradicsomot és - még - bébi céklát.
Kérdeztem anyut, miért hiányzik nekem annyira a sóska. Olyan, mintha már nagyon régen nem készült volna. Aztán bizony kiderült, hogy tavaly nem volt a kertben. Nem sikerült az újbóli telepítés, de szerencsére idén már ott zöldell a meggyfa tövében. Summázva tehát, több, mint egy éve nem ettem sóska főzeléket. Pedig  ezt a levélzöldséget nagyon szeretem. Nyersen, főzve egyaránt. Javaslom, ha valakit sosem sikerült még rábeszélni a fogyasztására, ültessék ki a kertbe a sóska sor mellé, s hagyják "legelni". Ahogy mi is tettük gyerekkorunkban. Nincs is jobb egy forró nyári napon, mint a kellemesen savanyú, szomjoltó, zsenge sóskalevél. 
Hazajöttünk, s a sok finomság mellett természetesen a sóska is elkészült. Egyszerű, finom, laktató, imádom!


Sóska főzelék

egy nagy halom sóska
4-5 ek cukor
1 kis tejföl
1 csapott ek liszt
kevés víz

A sóskát alaposan megmossuk, majd a levélnyeleket fogva a sóska főerét kihúzzuk a levéllemezből. (Elnézést a tudományos fogalmazásért, ez - bár már nem ebben élek - szakmai ártalom.) Ez persze sokáig tart, meg minden egyes levelet egyesével kézbe kell vennünk, de megéri!
Az elkészült zöld halmot egy lábasba tesszük, s kevés sóval megfonnyasszuk. Én egy deciliternyi vizet is öntöttem hozzá. A tejfölt a liszttel simára keverem, majd a lábost a tűzről levéve hozzákeverem a tejfölös keveréket. Hozzáteszem a cukrot is, s folyamatosan kevergetve felforralom. Kóstoló próba következik, jöhet a só és cukor utánpótlás, ha szükséges. Főtt krumplival és tükörtojással tálaljuk. Aki igazán finomat szeretne készíteni, víz helyett marhahúslevessel önti fel. Ez utóbbit Hildus leste el a barátnőjétől, aki igazi sóskaszósz-nagyágyú. Szóval ez titok! Psssszt.


Elkészíteni roppant egyszerű, ha már megpucoltuk. Nem csak főzelék, saláta is készülhet belőle. 

A kollégáim fintorogva kérdezték mi az, én pedig jóízűen, velük mit sem törődve bekanalaztam az egészet.

2 megjegyzés:

  1. Kedves Zsená, e-mailes elérhetőséget szeretnék hozzád kérni, megtennéd, hogy írsz nekem a mkalmar(kukac)laptopkonyha(pont)hu címre? Köszönöm előre is! (Egy rendezvényre szeretnénk meghívót küldeni neked.)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...