2012. július 13., péntek

Mákos-meggyes püspökkenyér

Drága apai nagyanyám művésze volt a süteményeknek, s nagy szerencsémre megtanított rétest is nyújtani. Ezt a tudományomat volt szerencsém kamatoztatni fővárosi lakásunkban is, a nappali közepén, a parkettát lepedőkkel letakarva. Aki viszont most arra számít, hogy rétesnyújtós bejegyzés következik, bizony nagyot téved. Miért kezdtem mégis ezzel a mondandómat? Nos, a rétesek közül a legnagyobb kedvencem a mákos-meggyes. De itt még mindig nincs vége a történetnek! Kolléganőim a minap isteni süteményt hoztak be: mákos-aszalt szilvás püspökkenyeret. Hmmm. Valami mennyei volt. A számban olvadt a tészta, a mák utánozhatatlan íze csiklandozta az ízlelőbimbóimat, amit tökéletesen kiegészített a citromhéj friss, üde aromája. Azonnal tudtam, ezt el kell követnem otthon is. A receptet nem kértem el, így böngészhettem a neten, s több helyen is megtaláltam az aszalt szilvás verziót. Abban biztos voltam, hogy aszalt szilva nincs otthon, azonban egy fél üveg magozott meggyet rejt a hűtőszekrény, s épp ideje lenne felhasználni. Ráadásul Múzs is utazott a Balatonra, legalább - gondoltam - nem megy majd üres kézzel. Hozzávalókat összeírtam, bevásárló lista is elkészült, hazafelé a CBA felé vettem az irányt, majd otthon azonnal nekiveselkedtem a sütésnek, a közel 40 fok ellenére.


Terjedelmes bevezető után jöjjön a recept, némileg saját képemre formálva:

Mákos-meggyes püspökkenyér

1 pohár natur joghurt (én Cserpest használtam és ezzel mértem a további hozzávalókat)
3 tojás 
1 és egy kicsi joghurtos pohár cukor 
0,5 joghurtos pohár olaj 
2 citrom reszelt héja (alaposan megmosva)
1 citrom kifacsart leve 
2 joghurtos pohár liszt 
5 dkg darált mák (csak saccoltam, szerintem kicsit több lett)
0,5 cs. sütőpor
1 dl magozott meggy

Azt hiszem, ez utóbbi magyarázatra szorul. Anyukám a meggyszörp készítésekor fennmaradó magozott, lecukrozott meggyet 2,5 dl-es üvegekbe rakja, jó szorosan, alaposan kinyomva közülük a levegőt. Az 1dl a hűtőben lévő fél üvegben megmaradt mennyiséget jelenti.


A sütőt előmelegítettem 180 fokra. Egy pástétomnak való formát kikentem, kiliszteztem, majd a tojásokat, cukrot, olajat, joghurtot, citromlét és héjat alaposan kikevertem A lisztet egy edényben összekevertem a mákkal, sütőporral, majd a folyós keverékhez adagoltam, simára kevertem. Végül belekerült a magozott meggy is. Egy kevés lé volt a meggyen, egészen elhanyagolható mennyiség, ez is a keverőtálban végezte. A kész masszát a sütőformába töltöttem, majd mintegy 50 perc alatt készre sütöttem, bár 30 percnél le kellett takarnom sütőpapírral, mert még nagyon folyós volt belül, a teteje viszont erősen pirult.

Még jó, hogy sütöttem, mert épp hogy elkészült, vendégeink érkeztek, akik meg is jegyezték, hogy a hőség elvette az eszem, hogy még a sütőt is képes vagyok bekapcsolni, viszont a végeredmény mindenkinek ízlett. A nagy részét pedig Múzs elvitte a Balatonra.

Hamarosan újra elkészítem majd, legkésőbb akkor, mikor szüleimmel találkozunk, mert apukám nagyon szereti a mákos dolgokat. Nem utolsó sorban azonban azért, mert bár nagyon megkívántam, be kellett érjem másfél szelettel, több nem jutott.
Próbálják ki! Érdemes!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...